به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

خاک کوکوپیت چیست؟

ویژگی های خاک کوکوپيت :

۱- تخلخل هوايي عالي:
الياف نارگيل حتي زمانيكه از آب اشباع شده باشد تخلخل هوايي بسيار خوبي را دارا بوده و با كاربرد صحيح موجب افزايش رويش بذر, ريشه، گل و ميوه در گياهان مي شود. اين نتايج در بخش صيفي بخصوص گوجه فرنگي و نيزدر بخش توليد گلهاي شاخه بريده بخصوص گل رز و گل ليليوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه بوده است.

۲- ظرفيت نگهداري بسيار خوب آب:
ظرفيت نگهداري آب در هر قالب کوکوپيت فشرده ۷ تا ۱۰ ليتر آب بوده و رطوبت را بيشتر از پيت موس به خود جذب و گياه به سرعت رشد مي كند و كيفيت گياه را بخصوص در شرايط آب و هوايي خشك تا زمان فروش حفظ مي نمايد.

۳- آبياري بهينه:
كوكوپيت بر خلاف پيت موس رطوبت را حتي از يك هواي خشك جذب ميكند اين سهولت خيس شدن و خصوصيت زهكشي سريع الياف نارگيل بدان معني است كه الياف نارگيل نيازي به آبياري مكرر و در فواصل كوتاه ندارد . اين امر منجر به كاهش مصرف كود و هزينه كمتر آبياري ميگردد.

۴- کاهش زمان جوانه زني (Germination) و رشد سريع ريشه:
كيفيت ذاتي الياف نارگيل, در دسترس بودن آب و هواي بهينه براي ريشه دارنمودن سريع و تكثير ايده آل گياه مي باشد. در بسياري از موارد اين امر منجر به سرعت بيشتر ريشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نيز استفاده بهينه از فضاي گلخانه و تجهيزات مي گردد.

۵- فاقد علف هرز و هرگونه بيماريهاي ناشي از خاك:
کوکوپيت به دليل آنكه الياف نارگيل (Coir ) بالاتر از سطح زمين رشد مي كند ، هيچگونه بذور علف هرز و بيماريهاي ناشي از خاك را به همراه ندارد.

۶- ماندگاري کوکوپيت:
کوکوپيت برخلاف تمامي رقبايش, ديرتر از بين ميرود و به علت دارا بودن ماده چوبي (Lignin) به مقدار ۴۵% اين اطمينان را به وجود مي آورد كه در محيط های کشت به خوبي به مدت زمان طولاني باقی بماند.
الياف کوکوپيت در خاک به مدت ۵ – ۴ سال باقی مانده و از تراکم و فشردگي ذرات خاک جلوگيری کرده و محل مناسبي را برای رشد و توسعه ريشه فراهم مي نمايد.

۷- محدوده PH ايده آل:
کوکوپيت داراي PH ايده آل بين ۵/۶ تا ۶/۵ بوده و به خنثي نمودنPH خاك هاي قليايي كمك مي كند و موجب جذب مناسب مواد غذايي به ريشه خواهد شد.

۸- جايگزين مناسب:
بهترين جايگزين مناسب براي پيت موس , پشم سنگ , ورميكو ليت , پرليت , سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاك رس منبسط شده ميباشد.

نحوه استفاده از کوکوپیت

هر قالب کوکوپيت را در ظرفی محتوي ۱۰-۸ ليتر آب (جهت غني تر نمودن کوکوپيت ميتوان همراه آب مواد غذايي نيز اضافه نمود.) قرار داده و پس از جدا شدن الياف از هم به صورت خالص يا به همراه پرليت مورد استفاده قرار ميگيرد.

حجم حاصل از باز شدن الياف هر قالب تا ۵۰ – ۶۰ لیتر خواهد شد.

به طور کلی میتوان گفت خاک کوکوپیت بستر کشت هیدرو پونیک وبهترین بستر رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء میباشد و دارای این خواص میباشد:

• دارای تخلخل هوایی حتی در زمان اشباع شده از آب ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب(هر قالب فشرده ۵ کیلو گرمی دارای حجم ۶۰ لیتر میباشد)
• کاهش زمان جوانه زنی و رشد سریع ریشه
• فاقد علف هرز و هر گونه بیماری ناشی از خاک
• موجب افزایش رویش بذر, ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود
• ماندگاری بیشتر و…
• ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب (۷ تا ۱۰ لیتر آب)
• حفظ کیفیت گیاه بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ
• بهینه سازی آبیاری (عدم نیاز به آبیاری مکرر)
• تخلخل هوایی بسیار خوب
• کاهش زمان جوانه زنی ورشدسریع ریشه
• فاقدعلف هرز وهرگونه بیماریهای ناشی از خاک
• ماندگاری کوکوپیت (۵ – ۴ سال)
• دارا بودن PH ایده آل (۵/۶ – ۶/۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

معرفی ویژگی خاک های مناسب رشد گیاهان

کسانی که از گل و گیاه مراقبت میکنن، یا حتی اون دسته از افرادی

پرلیت در مصارف کشاورزی

میزان مصرف پرلیت در کشاورزی از کل میزان پرلیت تولیدی حدود ۱۴ درصد میباشد. در

پیت ماس

پیت ماس به ماده ای جامد شبیه خاک اطلاق می گردد که در مصارف

بهترین خاک برای کشاورزی

به طور كلي خاك محل استقرار و منبع تأمين آب و مواد غذايي براي