به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

نحوه ی کاشت خیار گلخانه ای

بوته خيار را مي توان در گلخانه های دايمی يا گلخانه های موقت پرورش داد .قبل از کاشت ابتدا باید بذر مناسب انتخاب کنیم برای مناطق جنوبی که زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و تا آخر خرداد سال بعد می توان برداشت محصول داشت و یا مناطق شمالی و مرکزی که کار کشت از اوائل دی ماه شروع می شود بذرهای تک گل پیشنهاد می شود.

بوته خيار را می توان در گلخانه های دايمی يا گلخانه های موقت پرورش داد . گلخانه های ثابت يا دايمی گلخانه ای است که معمولا از شيشه و فلز ساخته می شود و تاسيسات دايمی مانند سيستم حرارت مرکزی ، آبياری قطره ای ، دریچه های تهويه يا هواکش های متصل به ترموستات در آنها نصب گردد.

گلخانه های موقت که به آنها تونلهای مرتفع نيز اطلاق می شود گلخانه هايست که از اسکلت سبک و ساده آهن گالوانيزه يا ندرتا اسکلت چوبی ساخته می شوند و پوشش آنها پلاستيکی است . اسکلت اين گلخانه ها را طوری ساخته شده است که در صورت نياز بتوان آن را در فصل گرم جمع آوری کرد و در فصل سرد مجددا برپا نمود . در تونلهای مرتفع ، هم از سيستم حرارت مرکزی و ساير تاسيسات دايمی و هم سيستم گرمایی موقت استفاده می شود.

 

مناطق مناسب برای کاشت خیار گلخانه ای :

در مناطق جنوبی ايران مانند خوزستان ، جيرفت و جنوب استان فارس اين شرايط فراهم است و تعداد روزهای سرد و يخبندان ، زياد نيست . اگر چند روزی هم هوا سر باشد رشد بوته خيار موقتا کاهش يافته يا متوقف می شود و پس از گرم شدن هوا به حال عادی بر می گردد. بديهی است در اين مناطق اگر در هوای سرد ، به خصوص شبها وسيله ای برای گرم کردن گلخانه تعبيه شود بوته های خيار به مراتب بهتر رشد کرده و محصول زودرس تر ، مرغوب تر و با فراواني توليد مي شود . عامل محدود کننده در جنوب ايران کوتاه بودن فصل سرد است و عملا نمی توان بيش از حدود ۴ ماه پوشش پلاستيکی را روی گلخانه نگه داشت . بعد ها از اين مدت با اينکه بوته های خيار در بهترين وضعيت توليد قرار دارد هوا در گلخانه به شدت گرم می شود و بايد پوشش پلاستيکی را کنار زد.

در نقاطی مانند تهران و ورامين ، اصفهان ، يزد ، کرج ، مشهد و غيره گرم کردن گلخانه در شبهای سرد و همچنين در روزهای ابری و بارانی ضروری است . در هنگام سرمای شديد ، حتی در روزهای آفتابی نيز گرم کردن گلخانه لازم می شود . بنابراين تهيه وسايل مناسب وکافی برای ايجاد گرما از ضروريات اصلی ايجاد گلخانه در اين قبيل مناطق به شمار می آيد.

در نقاط ساحلی گيلان ومازندران نيز هوا در زمستان نسبتا ملايم است و با هزينه کم می توان خيار زمستانی را در گلخانه پرورش داد . عامل منفی در اين نقاط و در بعضي از سالها کمبود آفتاب است و تداوم هوای ابری و بارانی ممکن است باعث کاهش محصول و تاخير برداشت شود.

 

انتخاب بذر :

قبل از کاشت ابتدا باید بذر مناسب انتخاب کنیم برای مناطق جنوبی که زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و تا آخر خرداد سال بعد می توان برداشت محصول داشت و یا مناطق شمالی و مرکزی که کار کشت از اوائل دی ماه شروع می شود بذرهای تک گل پیشنهاد می شود که دارای برگ های کوچک و مقاوم به سرما بوده و جهت دوره های طولانی مناسب می باشد ولی در اقلیم هایی که دو فصل کشت دارند بهتر است از واریته های پرگل که محصول زیادی در زمان کوتاه دارند استفاده گردد.

بسیاری از کشاورزان بدون توجه به نوع واریته و زمان کشت آن و تنها به علت پر گل بودن آن اقدام به کشت در فصولی می نمایند که مناسب حال آن بذر نیست در نتیجه با مشکلاتی مواجه می شوند که برای آنها اندکی ناشناخته و غریب می نماید.کشاورزانی که آشنایی با خواص واریته های مختلف ندارند اشتباه عمده ای را مرتکب می شوند و آن این است که واریته های پر گلی را که برای فصول بهاره کشت نموده اند و محصول خوب و زیادی برداشت کرده اند مجددا برای کشت پائیزه انتخاب می کنند.با شروع فصل سرما و کوتاه شدن طول روز تعداد زیادی میوه های کوچک در هر بوته مشاهده می کنند که به علت ریز ماندن میوه ها بر روی ساقه محصولی برداشت نمی کنند و با تصوراتی که دارند کود و سم را به گیاه تحمیل می کنند در حالی که بذر های تک گل بوده و از آن میوه کمتری مشاهده می کنند اما محصول بیشتری برداشت می شود.

 

کاشت در خزانه :

بهترین خاک برای کشت در گلدانهای نشاء ماده ای طبیعی به نام پیت موس می باشد . پی اچ مناسب بستر خاک ۶.۵ -۷.۵ و ای سی کمتر از ۳ (۳۰۰۰ میکروموس بر سانتیمتر ) می باشد . قابلیت جذب عناصر به وسیله پی اچ بستر محیط ریشه مشخص می شود .در پی اچ پایین نسبت عناصر قابل جذب و محلول آهن، منگنز و آلومنیوم بیشتر بوده و در نتیجه همه آنها باعث تثبیت و غیر قابل استفاده شدن فسفر می شود.همچنین میزان کلسیم، منیزیم، گوگرد و ملیبدن قابل استفاده نیز در پی اچ پایین کاهش می باید .از طرفی مقدار فسفر،آهن ،منگنز ،روی ،مس ،بر در پی اچ بالا محدود می شود .

اگر محل قرار گرفتن نشاها نور و رطوبت کافی وجود داشته باشد پس از ۴ تا ۸ روز بذر جوانه می زند و چنانچه شرایط مناسب نبوده و عوامل نور و گرما و رطوبت به صورت دلخواه نباشد اولا در زمان جوانه زنی تاخیر ایجاد می شود و ثانیا در جریان رشد گیاه نیز اختلالاتی پدیدار خواهد شد.

 

انتقال نشاء به زمین اصلی:

وقتی بذرها سبز شدند و رشد کافی نمودند باید آنها را به زمین گلخانه منتقل کنید.بدین منظور حفره هایی که با فاصله معین و بر اساس تراکم بوته در متر مربع محاسبه شده است بر روی بسترها تعبیه می کنیم که دقیقا به اندازه حجم خاک گلدانهای سینی نشاءمی باشد.آنگاه با احتیاط کامل نشاء را همراه با خاک گلدان از گلدانها جدا کرده و در حفره ها قرار می دهیم.در اینجا باید مراقب باشیم تا به ریشه ها آسیبی وارد نیاید.

 

بعد از انتقال نشاء به زمین آبیاری را شروع می کنیم :

برای آبیاری گلخانه بهتر است از سیستم تحت فشار به صورت قطره ای استفاده کنیم.در این روش که بهترین نوع آن استفاده از نوارهای آبیاری است که از حدر رفتن آب جلوگیری می کند.توصیه می شود در هنگام آبیاری زمین را برای مدت طولانی به حالت اشباع قرار ندهیم و حتما رطوبت ۲۵ درصدی را در فاصله دو آبیاری رعایت نمایید به عبارت دیگر برای تناوب آبیاری٬ زمانی اقدام به آبیاری نمایید که رطوبت خاک به ۲۵ درصد رسیده باشد ضمنا این را هم بدانید که گیاه خیار در زمانی که به گلدهی می رسد نیاز بیشتری به آب دارد.

 

هرس بوته ها :

در بوته خیار تا زمانی که ارتفاع گیاه به ۳۰ سانتی متر نرسیده هیچگونه هرسی را انجام ندهید . اما پس از اینکه بوته به ارتفاع ۳۰ سانتی متری رسید شاخه های فرعی و میوه و گلهای آن را به تدریج حذف کنید. از ارتفاع ۳۰ سانتی متر به بعد شاخه های فرعی را حذف کنید .قابل ذکر است که در فصل بهار جوانه انتهایی شاخه های فرعی را بعد از ظهور برگ پنجم حذف می کنند .

 

پائین کشی بوته ها:

زمانی که بوته ها به سقف مفید گلخانه می رسند باید پائین کشیده شوند.نکته ای که در این دوره حائز اهمیت است هرس برگهای فرسوده تر و پیر تر در طول دوره برداشت است.به طوری که هنگام پائین کشیدن بوته برگهای پائینی ضمن اینکه عمر خود را سپری کرده اند تعداد کمی نیز برای هرس کردن باقی مانده باشد. باید همواره به یاد داشته باشید که هرس برگهای فرسوده در هر نوبت نباید بیش از ۳ برگ در بوته باشد و حداقل ۱۸ تا ۲۵ برگ روی بوته باقی بماند. هرس برگ های فرسوده باید در طول دوره و به تناوب انجام گیرد که در هنگام پائین کشی مشکلی پیش نیاید و ضمنا متوجه باشیم برگهایی که هرس می کنید نباید از تعداد برگهای تولید شده بیش تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

بونسای؛هنر ۱۵۰۰ ساله چین و ژاپن

درختان مینیاتوری که به آنها بونسای نیز می گویند ، درختی با ۵۰ یا

معرفی ۹ گیاه آپارتمانی مناسب فصل

آن‌ قدرها هم که فکر می‌کنید نگهداری از گل و گیاه سخت نیست و