به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

پیت ماس

پیت ماس به ماده ای جامد شبیه خاک اطلاق می گردد که در مصارف عمومی باغبانی، گلخانه ای، پرورش گل و… کاربرد دارد. در حال حاضر این ماده، با ترکیب از مقادیری نیترات ( ازت )، پتاسیم و کلسیم به منظور غنای بیشتر و تبدیل آن به نوعی کود تولید می گردد.

پیت ماس بقایای نوعی خزه و یا جلبک است و اغلب در کشورهایی مثل لیتونی و استونی تولید می گردد. خزه‌های جمع آوری شده طی فرایندی فراوری شده و پس از آماده شدن بسته بندی می‌شوند.
انواع مختلف پیت‌ماس‌ دارای وزن کمی هستند و این قابلیت را دارند که تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نمایند ولی سرعت از دست دادن آب نیز در آنها زیاد است.با این وجود ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی قابل قبولی دارد. این ویژگی موجب می یک ماده بسیار عالی شود برای حفظ رطوبت خاک به حساب آید. pH در پیت‌ماس‌ها متفاوت ولی اکثرا در محدود خنثی و البته کمی پایین‌تر از خنثی به سمت اسیدی می باشد.

کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده پیت ماس و مقادیر نسبی آنها ریز تر بودن دانه های آن یکی از مشخصات بارز آن می باشد.

انواع پیت ماس موجود در بازار

پیت ماس را می توان در رنگ ها (سیاه، قهوه‌ای و سفید) و جنس‌ها و بافتهای مختلفی بازار یافت. تفاوت پیت ماس با رنگ های مختلف در میزان مواد آلی و بافت آن است. همچنین انواع مختلف پیت ماس بر اساس سایز بافت موجود می باشد که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اغلب از نوع دانه ریز و متوسط پیت ماس به منظور کاشت بذر کاکتوس استفاده می‌شود. به دلیل اینکه پیت ماس از لاشه گیاهی تهیه می شود ، سرشار از عناصر مغذی مانند فسفر پتاسیم و نیتروژن است که در بافت گیاهان به یافت می شود. بنابراین به عنوان یک مکمل کود گیاهی استفاده می گردد. به علت تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری دارد و با اعمال مختلفی می توان آن را ضدعفونی نمود. یکی از موارد مهمی که در استفاده از پیت ماس باید به آن توجه داشت وجود بیماری‌های قارچی به خاطر رطوبت بالا و همچنین وجود بذر علف‌های هرز و یا تخم حشرات مضر در داخل آن است. به همین دلیل برای استفاده از پیت ماس برای مصارف حساسی مانند کشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها باید پیش از کاشتت بستر پیت ماس با سموم حشره کش و قارچ‌کشی کاملاً ضدعفونی گردد. قیمت انواع پیت ماس موجود در بازار بسته به نوع و شرکت سازنده آن متفاوت است. خرید و فروش پیت ماس معمولاً بر اساس واحد لیتر است .

تفاوت پیت ماس و کوکوپیت

کوکوپیت یک نوع بستر کشت است و با استفاده از الیاف پوست و پوشش نارگیل تولید می‌شود. خاک کوکوپیت معمولاً به صورت فشرده عرضه می گردد و مصرف کننده با اضافه کردن آب به الیاف فشرده کوکوپیت، آنها را برای استفاده آماده می سازد. بعد از افزودن آببه کوکوپیت، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل گردد.کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس آب بیشتری نگهداری می نماید اما پیت ماس از مواد آلی برخوردار بوده که از بقایای نوعی خزه تهیه می شود. این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا ۲۰ برابر وزن خود در بافت خود نگه می دارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم آبشویی مواد غذایی موجود در خاک را در پی دارد و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری می نماید . در عین حال در مورد خاک های سست بر عکس عمل نموده و آن ها را فشرده کرده و برای رشد گیاه مناسب می سازد. همچنین درصد هوای لازم خاک را تامین می کند لذا موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می گردد.

کاربرد پیت ماس:

    افزایش ماده آلی خاک: درصد ماده آلی در آن بالاست و باعث بهبود ساختمان خاک می گردد.
    نگهداری رطوبت: قادر است تا۲۰ برابر وزن خشک خودش آب نگه دارد، و بتدریج آن را در اختیار گیاه قرار دهد.
    تهویه خاک های سنگین: استفاده از آن در خاک های سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک می کند.
    بهم پیوستن خاک های سبک و شنی
    نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی آن
    حفاظت از خاک در برابر فرسایش

کود پیت ماس در بسته بندی های متنوع قابل عرضه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

چاقی شکم و معضلاتی که باعث چاقی شکم می شود

چربی شکمی از نوع خطرناک ترین چربی های بدن است که باعث  بیماری های

صادرات به کشورهای همسایه

دوستانی که قصد صادرات به کشورهای همسایه ایران را دارند کلیه مدارک و استاتدارد

نحوه ارسال از بندرعباس به شهرهای ایران

تعداد ۲۰ پالت ۲۵۶ تایی در مجموع ۵۱۲۰ بلوک به وزن ۲۵.۶۰۰kg در یک

نکات مهم در کاشت و پرورش ذرت شیرین یا بلال

گیاه ذرت شیرین یا بلال یکی از مواد غذایی خوش طعم و دلپذیر برای

معرفی ۹ گیاه آپارتمانی مناسب فصل

آن‌ قدرها هم که فکر می‌کنید نگهداری از گل و گیاه سخت نیست و

معرفی ویژگی خاک های مناسب رشد گیاهان

کسانی که از گل و گیاه مراقبت میکنن، یا حتی اون دسته از افرادی

پرلیت در مصارف کشاورزی

میزان مصرف پرلیت در کشاورزی از کل میزان پرلیت تولیدی حدود ۱۴ درصد میباشد. در

خاک کوکوپیت چیست؟

ویژگی های خاک کوکوپيت : ۱- تخلخل هوايي عالي: الياف نارگيل حتي زمانيكه از آب

بهترین خاک برای کشاورزی

به طور كلي خاك محل استقرار و منبع تأمين آب و مواد غذايي براي