به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

Premier Exif JPEG

معرفی ویژگی خاک های مناسب رشد گیاهان

کسانی که از گل و گیاه مراقبت میکنن، یا حتی اون دسته از افرادی که به نگهداری از گل و گیاه علاقه دارن و یا حتی گلخانه دار ها، غیر ممکنه که این سوال براشون پیش نیومده باشه که چه خاکی برای چه گیاهی مناسبه؟

خب هرکسی میدونه که اگه تغذیه گیاه که از نوع خاک بسترش فراهم میشه، مناسب نباشه گیاه بسرعت خراب و پوسیده میشه. خیلی از ماها به نگهداری از گل و گیاه علاقه داریم اما میترسیم که گیاهمون خراب بشه و همین باعث میشه همیشه از دور به این زیباییی ها نگاه کنیم. میخوام یک قدم به شناخت سطحی از خاک ها نزدیکتون کنم.

خاک مناسب رشد گیاه

پیت ماس چیست؟

پیت ماس همان لاشه های گیاهان هست که در باتلاق ها و آبگیر ها و اون قسمت از رودخانه ها که گل و لای روی هم انباشته میشن بوجود میاد. این گیاهان به مرور زمان فاسد میشن و با لاشه های حیوانات و حشرات ترکیب میشن و بعد از سالها به پیت ماس تبدیل میشن. از اونجایی که ترکیب اصلی پیت ماس رو گیاهان تشکیل میدن پس مکمل کود گیاهی خوبی برای رشد و نگهداری گیاهان هم هستن. پیت ماس به دلیل مقوی و گیاهی بودنش، خاکی ریشه زا هست پس چنانچه دوست دارید گیاهی رو به روش قلمه گیری تکثیر کنید ترکیب پیت ماس، ماسه بادی، پرلیت، کوکوپیت و کود برگ برای ریشه دار شدن گیاه چیزی در حد معجزه است.

کوکوپیت چیست؟

به الیاف روی پوست خشک نارگیل کوکوپیت میگن. خاکی که رطوبت رو به خوبی جذب میکنه و میشه از اون به عنوان بستر بسیار مناسبی برای پرورش انواع بن سای استفاده کرد. همچنین این خاک بستر بسیار مناسبی برای قلمه زنی، بذر پاشی، انواع پیاز و نشا هست.

کوکوپیت مرطوب

کوکوپیت موجود در بازار رو به چند نوع مختلف مثل کوکوپیت مرطوب، کوکوپیت مرطوب آسیاب شده و کوکوپیت خشک میشه تهیه کرد. که البته کوکوپیت خشک به صورت قالبی و یسیار سفت هست و باید اونو برای استفاده از چند ساعت قبل در آب گذاشت.

شرایط رشد و نگهداری گیاه آگلونما
آگلونما گیاهی زیبا با برگ های طرح دار با طرح های خاکستری و گاهی هم قرمز هست که نگهداریش آسونه و برای آپارتمان بسیار مناسبه. در این مطلب شرایط نگهداری و پرورش آگلونما رو میگم….

مزیت های استفاده از کوکوپیت چیست؟

کاهش زمان جوانه زنی
تخلخل هوایی بسیار مناسب
قابلیت بالای نگهداری اب و مواد غذایی
رشد سریع ریشه گیاه
عاری بودن از عوامل بیماری زا و و علفهای هرز
افزایش راندمان تولید مناسب ترین خاک
تولید گلهای شاخه بریده مخصوصا لیلیوم و رز
بستر کشت درخت و درختچه یاس

کود حیوانی پوسیده شده چیست؟

منظور از کود حیوانی همون مواد بستری و ادرار و مدفوع گاو، گوسفند، مرغ یا هر حیوان دیگری است که از محل نگهداری آنها جمع آوری میشه. کود دامی هر حیوان با حیوان دیگری متفاوته که علت اصلی این اتفاق نوع غذا و خوراک حیوانات هست. بطور مثال میزان ازت کود گاوی از کود گوسفندی بیشتره اما درصد فسفر و پتاسیم کود مرغی از کود گوسفندی و حتی کود گاوی هم بیشتره.

کود دامی

از این نوع کود های دامی برای تقویت درختها، درختچه ها و نهال ها استفاده میشه. کود دامی برای گیاهان آپارتمانی و زینتی اصلا مناسب نیست به این دلیل که کود دامی گیاهان آپارتمانی رو میسوزونه.

ورمی کمپوست چیست؟

بدون شک یکی از بهترین و بی نظیر ترین تقویت کننده های گلها و گیاهان، ورمی کمپوست هست. از ورمی کمپوست به عنوان بی رقیب ترین و مطلوب ترین کود اورگانیک که برای مصارف کشاورزی، فضای سبز، گلکاری، نشا کاری، سبزی کاری، قارچ خوراکی، خزانه، نهالستانها، تولید محصولات گلخانه ای و گلهای آپارتمانی استفاده میشه.

عناصر تشکیل دهنده موجود در ورمی کمپوستها کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی و سایر عناصر میکرو و ماکرو هست.

خواص و فواید استفاده از ورمی کمپوست

سبک و فاقد هر گونه بو
قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
۱۰۰% اورگانیک و فاقد هر گونه افزودنی شیمیایی
حاوی مواد محرکه رشد گیاهی مثل ویتامین B12
دارا بودن عناصر میکرو مثل روی، آهن، مس و منگنز

یادتون باشه که هیچ زمانی از ورمی کمپوست به تنهایی برای تقویت گیاه استفاده نکنید بلکه با خاک مناسب ترکیب کنید و بعد مورد استفاده قرار بدید.

خاک برگ چیست ؟

خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و غیره بوجود میاد.

خاک برگ برای گلها و گیاهان ارزش غذایی خاصی نداره و فقط بخاطر سبک و قابل نفوذ کردن خاک از اون استفاده میشه. از خاک برگ به عنوان یکی از خاکهای بستری برای گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده میکنند. برای تهیه خاک برگ باید برگهای پاییزی رو جمع کنید و درون گودالی در زمین بریزید و رطوبت اون رو به منظور پوسیده شدن حفظ کنید و بین هشت ماه تا یکسال بهش اجازه ی استراحت و تجزیه شدن بدید. البته که خاک برگ سه یا چهار ساله از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند.

پرلیت چیست؟

اگر دقت کرده باشید در کود های برگ و یا کوکوپیت های بسته بندی شده، دانه های سفید رنگ و سبکی رو میبینید که این دانه ها همون پرلیت هستند.

پرلیت ها که از سنگهای آتشفشانی تشکیل میشن، جاذب بسیار قوی آب هستند و رطوبت خاک رو تا حد بالایی حفظ میکنند. از پرلیت ها به تنهایی به عنوان بستری برای ریشه زایی استفاده میکنند.

 

مزایای استفاده از پرلیت

پرلیت به دلیل سفید بودن و عایق بودن، در نتیجه انعکاس نور خورشید از هر گونه تغییرات ناگهانی در دمای خاک و ایجاد شوک به ریشه های گیاه جلو گیری میکنه.
با استفاده از پرلیت به لحاظ بهداشتی با یک محیط استریل رویرو هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

پرلیت در مصارف کشاورزی

میزان مصرف پرلیت در کشاورزی از کل میزان پرلیت تولیدی حدود ۱۴ درصد میباشد. در

پیت ماس

پیت ماس به ماده ای جامد شبیه خاک اطلاق می گردد که در مصارف

خاک کوکوپیت چیست؟

ویژگی های خاک کوکوپيت : ۱- تخلخل هوايي عالي: الياف نارگيل حتي زمانيكه از آب

بهترین خاک برای کشاورزی

به طور كلي خاك محل استقرار و منبع تأمين آب و مواد غذايي براي