به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟
گیاهان خانگی: گیاهان آپارتمانی در بستری مغذی پرورش داده می شوند که به آنها بستر رشد می گویند. این بستر می تواند کمپوست یا خاک باشد که در بسیاری از مواقع پیت در ترکیب آنها وجود دارد. زمانی که بسته های خاک را از گلفروشی و گلخانه های معتبر تهیه می کنید، می توانید آنها را به طور مستقیم درون گلدان بریزید و نتیجه خوبی هم بگیرید، چون این خاک استریل شده و دارای ترکیب مناسبی از مواد گوناگون و مغذی برای گیاهان هستند.

در این مطلب می خواهیم به معرفی انواع خاک گلدان بپردازیم تا با شناخت ویژگی های هر کدام و اطلاع از نیازهای گیاهی، بدانید کدام خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی شما مناسب است. اگر باغبان خانگی هستید که دوست دارید انواع خاک برای گلدان را بشناسید و خودتان ترکیب مناسب را برای گیاهان آپارتمانی تان تهیه کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انواع خاک های گلدان را بهتر بشناسید.

کود دادن به گیاهان خانگی، می توانید به سلامت گیاه خود کمک کنید!

خاک گلدان

ترکیب مناسب انواع خاک گیاهان آپارتمانی
بسیاری از گیاهان خانگی در ترکیبی از انواع خاک گلدان گوناگون زندگی سالمتری دارند. به عنوان یک قانون کلی گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

آبیاری گیاهان آپارتمانی، زیر گلدانی را غرق در آب کنید!

خاک

خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی
سبک بودن و خلل و فرج داشتن خاک سبک گلدان به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

انواع گلدان، بیا ببینیم کدوم به دکوراسیون تو میاد!

تهیه خاک گلدان

خاک گلدان ها می تواند مقداری آب نگه دارد و اجازه عبور هوا به درون خود را نیز بدهد، همچنین از میکروارگانیسم ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت یا کمپوست خانگی استفاده می کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می کنند.

کمپوست خانگی، با زباله های آشپزخانه کود درست کنید!

معرفی انواع خاک گلدان “خاک پیت”
خاک پیت یا همان تورب در بسیاری از نقاط دنیا همه گیر و محبوب شده است. خاک پیت تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است و می تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد. خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می رود.

قیمت خاک پیت ارزان است. خاک پیت در بسیاری از فروشگاه های کشاورزی و گلخانه ها در دسترس شما قرار می گیرد. اگر دقت کنید در بسیاری از گلدان های گیاهان آپارتمانی درون خانه تان این بستر دیده می شود.

پیت

خاک پیت باعث رشد بیشتر گیاهان خانگی و در نتیجه فتوسنتز بهتر در آنها می شود و چرخه طبیعی بهتری به وچود می آورد. خاک پیت را می توانید مستقیما بعد از آنکه از بسته خارج کردید و بدوت ترکیب کردن با محصول دیگری استفاده کنید. این بسته های آماده حاوی مواد مغذی هستند و برای چند ماه می توانند گیاه را تغذیه کنند.

آشنایی با انواع خاک گلدان “کمپوست فری پیت”
کمپوست فری پیت ترکیب موادی مانند الیاف نارگیل، کمپوست سبز، پوسته های خرد شده درخت و مواد غیر ارگانیکی همچون شن و ماسه و پشم سنگ است. این مواد می توانند آب را درون خود حفظ کنند و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در اختیارش قرار دهند. اگر حس کردید مواد درون بسته خاک گلدان فری پیت حجیم و سنگین است، برای سبکتر شدن آن می توانید فری پیت را با دیگر بسترها مخلوط کنید. اگر فقط الیاف درخت نارگیل در تشکیل این بستر نقش داشته باشند، آنچه باقی می ماند کوکوپیت نام دارد.

 

فری پیت

خاک پیت ماس برای چه گیاهانی مناسب است؟
خزه اسفاگنوم به نام خاک پیت ماس شناخته می شود که برای کاشت کاکتوس و اکثریت گیاهان آپارتمانی مناسب است. برای گیاهان آپارتمانی که ریشه های ضخیم دارند و نیاز نوری شان بالا است، پیت ماس مناسب است.

نکته ای که در مورد خاک پیت ماس باید بدانید این است که خود این خزه زنده است و به نگهداری نیاز دارد تا بتواند گیاه شما را نیز تامین کند. سلول های مرده و زنده خزه اسفاگنوم هر دو می توانند مقدار زیادی آب را تا ۲۵ برابر وزنشان درون خود نگه دارند. اگر می خواهید این بستر زنده بماند، نمی توانید آن را با پیت یا کمپوست مخلوط کنید ولی می توانید تنهای سطح رویی بستر گلدان را با پیت ماس بپوشانید.

 از بین بردن پشه های گلدان، چه باید کرد؟

انواع خاک گیاهان آپارتمانی “خاک پرلیت”
خاک پرلیت دانه های ریز و درشت سفید رنگی است که از هم شبیه سنگریزه است و هم شبیه به ذرات یونولیت. پرلیت را می توانید برای ظاهری زیباتر هم به سطح خاک گلدان خود اضافه کنید. فرم طبیعی خاک پرلیت متراکم است مثل یک سنگ ریزه می ماند و با گرما دیدن، منبسط می شود. شاید با نگاه اول تصور کنید که سنگین است، ولی با به دست گرفتن پرلیت متوجه سبک بودن ان می شوید. پرلیت آب را درون خود حفظ می کند و باعث سبک شدن بستر می گردد. به طور کلی پرلیت تنها در میزان کم و نسبت مشخصی در ترکیب با خاک استفاده می شود و اگر حجم آن از آنچه باید بیشتر شود، حجم آب زهکشی شده افزایش یافته و مواد غذایی کم می شوند. اغلب خاک پرلیت را برای نشا و قلمه هایی که نیاز به رطوبت زیاد دارند، مورد استفاده قرار می دهند.

منبع:چیدانه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

وصول مالیات از خانه‌های خالی در مرداد۱۴۰۰/ زنگ مالیات ستانی برای تثبیت بازار مسکن به صدا درآمد

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود در

جزئیات سفر در نوروز ۱۴۰۰

با توجه به تداوم شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، وضعیت سفر در نوروز

حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ تعیین شد

شورای عالی کار میزان حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ را تعیین کرد. به گزارش

افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۱۴۰۰

رئیس کل بیمه مرکزی از افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها در

نوروز۱۴۰۰ به کدام شهرها می‌توانیم سفر کنیم؟ + نقشه و نمودار

گروه استان‌ها ــ درحالی که همه اخبار مربوط به مناطق ممنوعه برای سفرهای نوروزی

احتمال آغاز تست انسانی “واکسن کرونای دانشگاه بقیةالله(عج)” از اردیبهشت ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با اشاره به اتمام مرحله تست حیوانی واکسن‌هایی که

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

زمانی که معدنچی‌ها برای استخراج بیت کوین تعداد قابل توجهی دستگاه را در یک

اقدام سریع بانک مرکزی و سازمان بورس در زمینه رمزارزها

نماینده مجلس خواستار اقدام سریع بانک مرکزی و سازمان بورس در زمینه رمزارزها شد مجتبی

مکمل های ضد افسردگی و گیاهان دارویی درمان افسردگی

معمولا داروهای تایید شده بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد اما شما ممکن است