به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

نکات مهم در کاشت و پرورش ذرت شیرین یا بلال

گیاه ذرت شیرین یا بلال یکی از مواد غذایی خوش طعم و دلپذیر برای برخی سوپها، سالاد الویه و غذاهای دیگر است. کاشت و پرورش بلال در باغچه و مزرعه کار ساده ای است. اگر تا به حال ذرت نکاشته اید ابتدا باید بدانید که ذرت دامی با بلال تفاوت دارد. ذرت دامی طعم نشاسته ای تر داشته و دانه های آن کمی سفت تر است در صورتی که بلال نرمتر بوده و شیرین و لذیذ است.

کاشت و پرورش بلال نسبتا آسان است و تفاوت زیادی بین کاشت ذرت دامی و بلال وجود ندارد.

 

روش پرورش ذرت شیرین

هنگام اقدام به کاشت بلال باید ابتدا مطمئن شوید که خاک گرم است و دمای آن حداقل بالای ۱۳ درجه سانتیگراد است. اگر ذرت فوق شیرین میخواهید بکارید خاک باید حداقل ۱۸ درجه سانتیگراد دما داشته باشد چرا که ذرت فوق شیرین در شرایط آب و هوایی گرمتر خوب رشد میکند.

بهترین راه پرورش ذرت شیرین این است که ارقامی را بکارید که مناسب اوایل فصل باشند (رقم زودرس) و سپس چند هفته منتظر بمانید و رقم زودرس دیگری را بکارید و سپس به سراغ کاشت ارقام مناسب اواخر فصل (رقم دیررس) بروید. این شیوه باعث میشود در تمام طول تابستان محصول ذرت شیرین داشته باشید.

 

کاشت ذرت شیرین

هنگام کاشت ذرت شیرین، بذرهای ذرت را در عمق ۱.۵ سانتیمتری خاکی مرطوب و سرد و یا حداقل در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری خاک گرم و خشک قرار دهید. بذرها باید حداقل ۳۰ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند و بین هر ردیف کاشت با دیگری باید ۷۵ تا ۹۰ سانتیمتر از هم فاصله وجود داشته باشد. این ایجاد فاصله بین گیاهان ذرت باعث میشود اگر ارقام گوناگون کاشته اید از دگر گرده افشانی جلوگیری شود.

هنگامی که ذرت شیرین پرورش میدهید، باید توجه داشته باشید اگر چه میتوانید ارقام گوناگون ذرت را بکارید اما نباید آنها را نزدیک یکدیگر بکارید. اگر گیاهان ذرت شیرین را کنار ارقام دیگر ذرت بکارید، ممکن است محصول ذرت دامی به دست آورید.

میتوانید شخم زدن ردیفهای ذرت را سطحی انجام دهید تا به ریشه های گیاهان آسیب وارد نکنید. اگر بارندگی خوبی نداشتید به آبیاری گیاهان توجه کنید تا رطوبت کافی دریافت کنند.

 

برداشت ذرت شیرین

برداشت گیاهان ذرت شیرین کار ساده ای است. هر ساقه ذرت شیرین باید حداقل یک خوشه ذرت تولید کند. حدود بیست روز پس از این که علائم اولین رشد کاکل ذرت را دیدید، خوشه ذرت آماده برداشت میشود. به منظور چیدن ذرت، تنها کافیست خوشه را بگیرید و آن را به سمت پایین بکشید و فورا بکنید. برخی از ساقه های ذرت ممکن است دو خوشه ذرت تولید کنند اما معمولا ذرت دومی بعدا رشد میکند.

ذرت شیرین نیازمند رسیدگی و مراقبت زیادی نیست به همین علت یکی از ساده ترین محصولات از نظر کاشت و پرورش و برداشت است. شما نیز میتوانید در باغچه خود ذرت شیرین بکارید و از محصول آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

چاقی شکم و معضلاتی که باعث چاقی شکم می شود

چربی شکمی از نوع خطرناک ترین چربی های بدن است که باعث  بیماری های

صادرات به کشورهای همسایه

دوستانی که قصد صادرات به کشورهای همسایه ایران را دارند کلیه مدارک و استاتدارد

نحوه ارسال از بندرعباس به شهرهای ایران

تعداد ۲۰ پالت ۲۵۶ تایی در مجموع ۵۱۲۰ بلوک به وزن ۲۵.۶۰۰kg در یک

معرفی ۹ گیاه آپارتمانی مناسب فصل

آن‌ قدرها هم که فکر می‌کنید نگهداری از گل و گیاه سخت نیست و

پرلیت در مصارف کشاورزی

میزان مصرف پرلیت در کشاورزی از کل میزان پرلیت تولیدی حدود ۱۴ درصد میباشد. در

پیت ماس

پیت ماس به ماده ای جامد شبیه خاک اطلاق می گردد که در مصارف