به سایت سبزینه کشت خوش آمدید!

چگونه وزن خود را کم کنیم و آنرا ثابت نگه داریم؟

افراد بسیاری هستند که از اضافه وزن خود رنج می برند و به دنبال یافتن راهی مناسب برای کاهش وزن هستند. گرفتن رژیم لاغری یک مسئله، حفظ آن و عدم بازگشت اضافه وزن مسئله ای دیگر است. اغلب افراد پس از تحمل انواع رژیم های غذایی سخت و تمرین های ورزشی به سختی وزن کم می کنند اما پس از مدتی دوباره دچار اضافه وزن خواهند شد. در ادامه با ما همراه باشید.

تحقیقات نشان داده است فقط ۲۰ درصداز افراد که رژیم لاغری می‌گیرند و لاغر می‌شوند، می‌توانند لاغری‌شان را حفظ کنند. در واقع افراد لاغر تحرک بیشتر و رژیم لاغری سالم‌تری دارند. اگر می‌خواهید لاغر شوید و لاغر بمانید، از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید.

۱.فعال بودن
روش‌هایی هر چند کوچک بیابید و فعالیت را به زندگی روزمره‌تان برگردانید اگر به طور مرتب ورزش کردن برایتان سخت است، می توانید حداقل کمی تحرک به زندگی‌تان وارد کنید. به طور مثال، به جای استفاده از آسانسور یا پله برقی، از پله های معمولی استفاده کنید. یا بدون استفاده از خودرو، به فروشگاه رفته و خریدهای روزمره‌تان را انجام دهید. از این نوع فعالیت‌ها بسیار زیاد است که در روز می‌توانید انجام دهید.

۲. تاجایی که می‌توانید پیاده روی کنید
پیاده روی، شکلی عالی از ورزش است و در رها شدن از چربی‌های اضافه بدن‌تان بسیار موثر است.
همچنین شش‌های‌تان را قوی و تنفس‌تان را بهتر می‌کند. اگر شاغل هستید، صبح‌ها بخشی از مسیر خانه به محل کارتان را پیاده بروید. یا هر روز عصر تا پارک نزدیک خانه‌تان روزانه حداقل، نیم ساعت پیاده روی کنید.

۳. بیش از حد تلویزیون تماشا نکنید
تحقیقات نشان داده است که بیش از حد جلوی تلویزیون نشستن، تاثیر بسیار بدی روی بدن می‌گذارد. اما اگر عاشق برنامه‌های تلویزیونی هستید و کار دیگری هم ندارید انجام دهید، پس حداقل تلویزیون را روی یک میز با پایه های بلند گذاشته و هنگام تماشای برنامه دلخواه تان، کمی هم ایستاده و ورزش‌های سبک انجام دهید. یا هرازگاهی از جای خود بلند شده و کمی اطراف خانه راه بروید و بدن‌تان را بکشید. این کار مفاصل‌تان را از فشار بیش از حد نجات می‌دهد.

۴. به دنبال انگیزه‌ای خوب باشید
برخی از افراد نمی‌توانند به تنهایی در مورد داشتن زندگی فعال و سوزاندن چربی‌های اضافی و حفظ رژیم لاغری خود، به اندازه کافی انگیزه داشته باشند. آنها نیازمند بهانه‌هایی برای این کار هستند. بنابراین بررسی کنید که چه چیزی به شما انگیزه فعالیت می‌دهد. مثلا اگر یک همراه داشته باشید، از ورزش کردن لذت می‌برید. یا می توانید وارد گروه های محلی که مثلا برنامه‌هایی مانند ورزش‌های صبحگاهی دارند، شوید. برخی از افراد هم با شنیدن موسیقی یا رادیو انگیزه ورزش کردن پیدا می‌کنند.

۵.تغییر رژیم غذایی
۱. سبک زندگی‌تان را برای همیشه تغییر دهید اگر می‌خواهید از شر چربی‌های اضافی بدن‌تان رها شوید، باید سبک زندگی‌تان را تاحد ممکن تغییر دهید و رژیم لاغری مناسب‌تری را پیدا کنید. یکی از این تغییرات، رژیم غذایی تان می‌باشد. اگر ورزش کنید اما غذاهای پرچرب و ناسالم بخورید، به هدف‌تان که لاغر شدن است، هرگز دست نمی یابید. بنابراین به نوع تغذیه‌تان توجه کنید.

۲. مقدار غذای‌تان را کم کنید البته قرار نیست به خودتان گرسنگی دهید. اما دست از پرخوری بردارید. برای شروع می‌توانید از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید به اندازه غذا بخورید و از پر کردن بیش از حد معده‌تان بپرهیزید. همچنین آهسته غذا خوردن کمک می‌کند که با مقدار غذای کمتر، احساس سیری کنید.

۳. غذای‌تان را متعادل کنید در رژیم لاغری تان باید از انواع مواد مغذی بهره جویید. یک رژیم غذایی متعادل دربرگیرنده ۴۰ درصد سبزیجات، ۱۰ درصد میوه (که سرشار از فیبر و ویتامین C بوده و قند کمی داشته باشند)، ۳۰ درصد غلات کامل و ۲۰ درصد پروتئین‌های کم چربی است.
اگر لبنیات مصرف می‌کنید، مراقب باشید. زیرا چربی بسیاری از محصولات لبنی، بیشتر از فویدشان است. اگر می‌خواهید کلسیم به بدن‌تان برسانید، می‌توانید از سبزی‌های برگدار و یا مکمل‌های رژیمی استفاده کنید.

۴. از مصرف خوراکی‌های سرشار از کالری اجتناب کنید این نوع خوراکی‌ها، بیش از حد نیازتان، به شما کالری می‌رسانند و بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید. از این خوراکی‌ها می‌توان به سیب زمینی سرخ کرده، جوجه سرخ شده، شکلات و شیرین، بستنی، انواع آب میوه‌ها و نوشابه‌های گازدار، کیک و پیتزار، اشاره کرد.

۵. از شکست نترسید تغییر سبک زندگی کار بسیار سختی است و گاهی اوقات نمی‌توانید جلوی میل وافرتان را به زندگی پیش از تغییرتان بگیرید. بنابراین در این لحظات احساس نومیدی و سرخوردگی نکنید. مطمئن باشید که پس از هر شکستی، باز هم می‌توانید تلاش کرده و خود را در مسیر صحیح قرار دهید.

۶. با پزشک مشورت کنید اگر نوع زندگی و رژیم غذایی‌تان را تغییر دادید، اما کوچکترین تغییری در وزن‌تان مشاهده نکردید، با پزشک‌تان مشورت کنید. با کمک آنها می‌توانید شرایط خود را سنجیده و بهترین تغییر سبک را برای خود به وجود آورید. البته گاهی اوقات ممکن است تعادل هورمون های تان به هم ریخته باشدکه با کمک پزشک، برطرف خواهد شد.

۷. روی سلامت جسم تان متمرکز شوید نه فقط کم کردن وزن لاغر شدن و داشتن رژیم لاغری بسیار خوب است اما این مساله نباید به قیمت از دست دادن سلامتی‌تان رخ دهد. بنابراین روش های مناسب برای لاغر شدن به کار ببرید و مراقب سلامت عمومی‌تان باشید.

منبع: راهنمای سفر من

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

احتمال آغاز تست انسانی “واکسن کرونای دانشگاه بقیةالله(عج)” از اردیبهشت ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با اشاره به اتمام مرحله تست حیوانی واکسن‌هایی که

نکاتی که به شما کمک می کند جوان بمانید

جوانی و جوان ماندن به سن و سال نیست! بسیاری از ما، بدنبال راهی

خواص شگفت انگیز جوانه گندم

مصرف جوانه گندم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به عنوان یک عامل

چاقی شکم و معضلاتی که باعث چاقی شکم می شود

چربی شکمی از نوع خطرناک ترین چربی های بدن است که باعث  بیماری های

کبد چرب و برنامه ی غذایی

 کبد چرب مشکلی است که شاید با علائم زیادی همراه نباشد، اما این مشکل

۹ نکته برای حفظ سلامت بدن

یکی از مهمترین و بهترین آرزوها برای افراد حفظ سلامت بدن است. زیرا در

۱۲ درمان طبیعی آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن

آفتاب سوخته شده‌اید؟ در این مقاله از مجله زیبایی قصد داریم بهترین درمان های

۵ ماده غذایی که باعث درخشندگی پوست می شود

بسیاری از افراد دوست دارند که پوست درخشان و روشن داشته باشند. چون درخشندگی

اندازه قندی که روزانه باید مصرف کنیم چقدر است؟

میوه ها حاوی فروکتوز هستند. میزان قند موجود در میوه های تازه بدون شکر

رایج ترین مشکلات تغذیه ای ما ایرانی ها

با مرتکب شدن اشتباهات خوراکی در برنامه غذایی تان به نتیجه مطلوب و مورد